Söndag
28 Jan 1 match
Onsdag
07 Feb 1 match
Lördag
10 Feb 2 matcher
Lördag
17 Feb 1 match
Söndag
18 Feb 1 match
Lördag
24 Feb 1 match
Söndag
25 Feb 1 match
Lördag
02 Mar 2 matcher
Fredag
08 Mar 1 match
Söndag
10 Mar 2 matcher
Söndag
17 Mar 1 match
Lördag
23 Mar 1 match

KAIS Moras klubbmärke

25 januari 2021 13:41

"Betyg: 10/10. Här snackar vi klass. Har det mesta ett klubbmärke behöver: Färgerna är klockrena, årtalet och innebandyreferenser finns på plats och kvastarna hyllar historiken. Mora bytte klubbmärke för fem år sedan och gjorde det med bravur. Jag vågar påstå att detta är ett av Sveriges snyggaste!"

Så stod det på innebandymagazinet.se för en kort tid sedan. Vi har pratat med Dennis Wallin som var delaktig i arbetet med bytet av KAIS Moras klubbmärke!


"Betyg: 10/10. Här snackar vi klass. Har det mesta ett klubbmärke behöver: Färgerna är klockrena, årtalet och innebandyreferenser finns på plats och kvastarna hyllar historiken. Mora bytte klubbmärke för fem år sedan och gjorde det med bravur. Jag vågar påstå att detta är ett av Sveriges snyggaste!"

Så stod det på innebandymagazinet.se för en kort tid sedan. Vi har pratat med Dennis Wallin som var delaktig i arbetet med bytet av KAIS Moras klubbmärke!

Dennis Wallin, välkänd i Mora och Sveriges innebandykretsar, vad jobbade du med i KAIS Mora under tiden för klubbmärkesbytet?

-Haha, ”välkänd” kanske är att ta i. Men visst har man varit med ett tag nu och också varit inblandad i en del sammanhang. Under tiden jag jobbade för KAIS Mora var min titel ”Föreningsutvecklare”. Vad är det då? Jag vet knappt själv, men i det stora hela jobbade jag brett och vitt med föreningens olika frågor med störst fokus på marknad, sponsorer, event, föreningsutveckling, summercamp osv.

**Hur började tankarna på att byta klubbmärke? Vad var det för "fel" på det föregående? **

-Jag har för mig att tankarna började hos styrelsen med dåvarande ordförande Jan Matsson att man tyckte det var dags för en uppfräschning. Tror många kände att KAIS Mora ”Mets” hade gjort sitt och att många inte riktigt fattade grejen med den flygande innebandybolls-meteoriten.

**Beskriv hur processen gick till med själva utformningen? **

-För att sammanfatta en rätt så lång process kort så kopplade vi på en reklam/webbyrå som heter Humblebrag och har sitt säte i Borlänge. I samband med uppdraget klev de också in och blev samarbetspartner tillsammans med oss.

Vi började att diskutera med dem vilka delar från de båda föreningarnas historia som man ville plocka med i det nya klubbmärket. Några punkter/delar som vi ville ha med var:

  • De klassiskta kvastarna från Kristinebergs AIS
  • Innebandybollen från Mora IBKs klassiska klubbmärke
  • En mer klassisk ”sköld”, något som det tidigare klubbmärket inte var
  • Årtalet då de båda föreningarna bildades – 1982
  • Ett modernt typsnitt som kunde användas i den grafiska profilen på ett bra sätt framåt.
  • Färgerna rött och svart. När vi hade landat i det togs flera olika förslag fram och många olika varianter bollades fram och tillbaka. Man kan verkligen säga att klubbmärket inte såg ut som slutresultatet i början av processen. Till slut stod man med 4 olika alternativ som var relativt snarlika med lite skillnader och om jag minns rätt presenterades dessa tillslut med styrelsen och där de beslutade vilken man skulle köra på.

**Historien bakom de element, som har betydelse för grundandet av klubben, hur fick ni fram dessa? **

-Som jag sa innan ville vi i det nya klubbmärket, jämfört med det gamla, verkligen anknyta till vår historia och ta med oss delar från både Kristinebergs AIS och Mora IBK (som för de som inte vet är de två ursprungliga innebandyföreningarna som har blivit KAIS Mora IF).

  • Båda bildades 1982
  • Kvastarna är ju det klassiska elementet från just KAIS
  • Den klassiska skölden med innebandybollen är elementet från Mora IBK.

Loggan fick 10/10 i betyg i Innebandymagazinets jämförelse, vad tycker du om det?

-Det är såklart superroligt. Jag tyckte redan när klubbmärket var färdigt att vi hade lyckats bra och känslan var att många var positiva till det och att föreningens hela grafiska profil fick ett lyft. Det är såklart extra roligt när det uppmärksammas i medier. Men blir såklart lite stolt när man vet att man var med på ett hörn när den togs fram.

Tack Dennis!